30 August 2005

Marilah ber-bolok dalam Bahasa Malaysia !!

Mengikuti perkembangan Belogsphera Malaysia aku mendapati bahawa terdapat banyak pem-belog (bloggers) yang menjawab seruan se-setengah pem-belog (bloggers) yang terkenal untuk ber-belog dalam Bahasa Malaysia sempena meraikan Hari Kemerdekaan negara kita.

Saya pun ingin mengambil kesempatan ini untuk menyahut seruan itu, hari ini aku nak ber-belog pasal teknologi yang canggih. Dalam era yang serba modem ini semua urusan seharian sudah pun di-komputerkan. Macam macam barangan komputer terdapat di pasaran sekarang. Produk produk yang baru muncul di pasaran hampir setiap hari, dalam semua ini boeh dikatakan sejumlah besar daripada produk yang terbaru ini adalah berdasarkan konsep USB.

Mengapakah konsep USB ini semakin popular ? ini adalah disebabkan oleh ciri cirinye yang amat mudah di gunakan. Konsep utamanya ialah Cucuk dan Main (plug and play), hampir kesemua barang keras (hardware) yang baru diperkenalkan di pasaran komputer adalah berciri Cucuk dan Main (plug and play) ini adalah satu konsep yang amat mudah untuk process installasi (installation) pengguna hanya perlu plug-kan barang keras (hardware) mereka ke dalam lobang USB yang telah diperuntukan dan barang lembut (software) akan dengan sendirinya melaksanakan ciri ciri installasi Cucuk dan Main (plug and play).

Diantara kesemua semua barang keras (hardware) yang berciri Cucuk dan Main (plug and play) yang menjadi kegemaran aku ialah batang kegembiraan (joystick). Oleh kerana aku ialah peminat permainan barang lembut (games software) batang kegembiraan (joystick) adalah sangat berguna untuk aku.

Batang kegembiraan (joystick) masa kini sungguh canggih sekali, jenis yang aku baru beli dari lowyat minggu lepas datang skali dengan fungsi mengeletar (vibration) dan juga kuasa paksa lawan balik (force feedback), ianya jugak menpunyai banyak butang sehingga aku pun tak tahu mana satu untuk apa. Akan tetapi aku sangat puas hati pada prestasi batang kegembiraan (joystick) aku.

Batang kegembiraan (joystick) akui bernama Logitech® Extreme™ 3D Pro dan berharga lebih kurang dalam lingkungan RM200-RM250. Batangnya berciri getah yang lembut yang selesa. Batang kegembiraan (joystick) ini juga datang bersama pemandu barang lembut (driver software) and ianya berciri Cucuk dan Main (plug and play). Sungguh direkomenkan kepada peminat permainan barangan lembut yang sejati (hardcore fans of games software).



Jikalau ada sesiapa yang ingin mencuba dahulu sebelum membeli, anda boleh menghubungi aku dan akan aku pinjamkan batang kegembiraan (joystick) aku untuk dipegang oleh anda.

Tiuliamah kasi!

Nota : Oi! ko olang dah baca jangan diam diam la!! lu mau baca free ka ? mau mati ka ??!!! tulis komen sikit lar abang oi !!! adik pun disyorkan untuk tinggalkan pesanan untuk aku okeh ?

16 comments:

  1. Anonymous1:46 pm

    Pinjam batang kegembiraan anda kepada saya... batang kegembiraan saya telah dipatahkan oleh kawan saya dulu... :P

    ReplyDelete
  2. n305er : sungguh ganas kawan kau ye! sampai patah batang kegembiraan engkau dibuatnye! laki ke pompuan ?

    ReplyDelete
  3. jangan sampai batang kegembiraan yang asli dipatahkan, lolz. ada pulaknya peminat barang lembut sejati (true players) yang telah mematahkan batang kegembiraan mereka dalam keghairaan menggunakan barang keras mereka.

    ReplyDelete
  4. Wah, cayang, lu pun boleh tulis BM kah? Respect lu manyak-manyak. Saya pun mau batang kegembiraan, tapi yang bernyawa mya.

    ReplyDelete
  5. saya lebih suka tekan untuk main (push to play) :P

    ReplyDelete
  6. Fuh, your BM really still can pakai~!

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:09 pm

    OMG...batang kegembiraan just doesnt sound right...=P

    ReplyDelete
  8. hebat hebat belaka para pembelog kita ya .. BM boleh, English boleh, BP (Bahasa Pasar) pun boleh ... Syabas!

    ReplyDelete
  9. alamak!!!! Cucuk dan main!!!! Gua manyak suka!!!!!!

    ReplyDelete
  10. joystick = kayu riang

    but nicely translated. haha!

    ReplyDelete
  11. quick : Tidak Tahi! (No shit!) sendiri punya batang kegembiraan also boleh patah? LOL!

    5xemak : makcik lu punya BM lagi power sial!

    Belacan : Tekan tekan manyak sakit ler lol!

    Jason : FUh! telima kasi!

    s-kay : eh aku menterjemah ikut kamux Dewan Bahasa dan Pustaka one leh ... memang pun Batang Kegembiraan.

    inevitable : kakaka baru sekarang engkau tau ke ?

    Ahpek : Ahpek lu punya Batang Kegembiraan suka cucuk dan main ka ?

    j!mmy : bukan laa ... terjemahan yang betul ialah Batang Kegembiraan!

    ReplyDelete
  12. (in fake British accent)

    By golly, i'm utterly appalled by your murdering of your national language? Dreadful, really.... ghastly. looks like its gone to the dogs, as Simon would say...

    (end of fake British accent)

    ReplyDelete
  13. oy! saya ingat yang perempuan patut suka kepada batang kegembiraan, bukan lelaki.

    memang lah batang kegembiraan sangat berguna kepada lelaki tetapi perempuan yang suka batang kegembiraan, terutamanya bila mereka (lelaki) 'nak cucuk dan main. :)

    ReplyDelete
  14. saya ingat saya salah masuk 'hustler diary' kacau baca perkataan dalam merah sahaja. Cucuk dan main, KKK (ketawa kuat-kuat, LOL) belum ada 'hustler diary' yang tulis dalam versi bahasa malaysia kah?

    ReplyDelete
  15. wingz, sudah salah la..bukan batang kegembiraan. itu benda panggil Batang Ria sebab bila u pegang batang itu, u akan berasa riang-ria.

    **Wa belajar Perkomputeran masa form 6 punya..ini maciam punya benda, manyak syok baca..

    the server which offers plug n play plugs the joystick into the client

    pelayan yang membenarkan cucuk dan main batang keseronokan ke dalam lubang pelanggan

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:11 pm

    menatang mu!! doh laaku letih2 balik dari khije! bace pulok cerite mu tu buatkan aku hampir pecah perut! lain kali mu jangan buat citer lagu tu. bahaye untuk orangg letih yang baru kelik khijer! xiexie

    ReplyDelete

Comments moderation ENableD.